Vijenac 751 - 752

Glazba

Premijera Missy Mazzoli, Pjesma iz buke: životi i smrti Isabelle Eberhardt, 27. studenog, HNK U Varaždinu

Dojmljiva i aktualna glazbena pustolovina

Piše Sofija Cingula

Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu svoju je najnoviju opernu produkciju, naslovljenu Pjesma iz buke: životi i smrti Isabelle Eberhardt, publici predstavilo 27. studenog. Riječ je o multimedijalnoj komornoj operi za mezzosopran solo, komorni zbor, flautu, klarinet, električnu gitaru, klavir, kontrabas i elektroniku, poznate američke skladateljice Missy Mazzoli, u kojoj se isprepleću audiosnimke, videoprojekcije i živa izvedba. Opera nastala 2012. praizvedena je u veljači te godine u New Yorku, kao narudžba Beth Morrison Projects (BMP), jednog od vodećih kreatora i producenata novih opera i glazbenog kazališta, čija je misija snažna predanost vođenju „industrije“ u budućnost, njegovanju nove generacije talenata i pričanju priča našeg vremena. Libretisti, Royce Vavrek i sama skladateljica, Missy Mazzoli, nadahnuće su pronašli u životu i zapisima Isabelle Eberhardt, poznate švicarske pustolovke, istražiteljice i književnice te u nizu nadrealnih vinjeta publici predstavili ključne momente njezina života: od smrti članova obitelji, preko putovanja u sjevernoafričku pustinju, do ekstatičnoga vjerskog obraćenja, i na kraju do tragična utapanja u bujičnoj poplavi u dobi od 27 godina.


Opera Pjesma iz buke /  / Snimio Marko Ercegović

U popratnim materijalima navodi se da Isabelle Eberhardt „uspoređuju s Arthurom Rimbaudom ili sa ženskim Lawrenceom od Arabije. S prvim dijeli isti buntovnički karakter, adolescentski prezir prema konvencijama, ljubav prema apsolutnoj slobodi i sklonost ekscesima svih vrsta, što izražava u tekstovima koji podsjećaju na pjesnikove. S Lawrenceom od Arabije zajedničko joj je žeđanje za apsolutom, sklonost iskušavanju granica vlastite fizičke otpornosti koja graniči s mazohizmom, neodoljiva privlačnost prema Orijentu i ljubav prema pustinji.“ Upravo je ličnost Isabelle Eberhardt bila jedan od glavnih motiva uvrštavanja tog djela na repertoar varaždinskoga HNK-a: „Čini se kako je ova opera prvo spominjanje te autorice u hrvatskom kontekstu, jer katalozi knjižnica ne bilježe nijedan hrvatski prijevod njezinih tekstova. Ako već ne zbog književne, onda je bar zbog ženske povijesti ovo prilika da se Isabelle Eberhardt uvede u krug hrvatske kulture.“

A ženska se kulturna povijest pisala na hrvatskoj praizvedbi u varaždinskom HNK: intendantica Senka Bulić izborom naslova hrabro je nastavila ranije zadan glazbeni smjer najmlađe hrvatske nacionalne kazališne kuće – komorne opere, praizvedbe i svevremenske teme – te ih je položila u ruke snažnom autorskom i izvođačkom timu odabravši važne konce upravo za ženske ruke. Redateljica Livia Pandur i dirigent Matija Fortuna na scenu su postavili uspješnu predstavu koja se, sudeći po reakcijama na društvenim mrežama, iznimno svidjela ne samo premijernoj publici nego i samoj skladateljici Missy Mazzoli. Scenograf Paolo Tišljarić, kostimograf Leo Kulaš, dizajnerica svjetla Vesna Kolarec te dizajner videoprojekcija Ivan Lušičić stvorili su dojmljivu i optički moćnu predstavu, pokazujući da je riječ o glazbeno zanimljivu i tematski aktualnu komadu. Nakon početnog i kratkotrajnog akustičkog disbalansa između snimke i žive glazbe sa scene, maestro Matija Fortuna suvereno je vodio muzički dio scenski impresivno ispričane priče o životu Isabelle Eberhardt. Redateljskim rukopisom ispričana priča nije štedjela protagonisticu, koju je utjelovila Kora Pavelić. Njezina Isabelle scenski je atraktivna i vokalno i glumački u svakoj svojoj transformaciji, dokazujući da je Pavelić pravi izbor za ovako zahtjevnu ulogu. Vokalnim zahtjevima partiture u varaždinskoj se inscenaciji nimalo ne podilazi, no za Koru Pavelić na sceni ne postoji neizvedivo. Ova opera iziskuje vrsnu glumicu i izverziranu scensku pojavnost, što Kora Pavelić svakim dijelom svoga bića neosporno jest.

Sjajan muzički ansambl predstave zaslužuje da ih se poimence navede, ali i da ih se podupre na budućim izvedbama: Vinka Siladi, Hana Ilčić, Darija Gazdek, Dorian Stipčić i Ivo Majer iz zbora te Lucija Stilinović, David Vuković, Hrvoje Šenjug, Vinko Vujec i Lovre Lučić iz orkestra, predvođeni Korom Pavelić u ulozi Isabelle Eberhardt i maestrom Matijom Fortunom čekaju nas na daskama Hrvatskoga narodnog kazališta u Varaždinu. Njihove kreacije u ovoj predstavi zaslužuju dug život i brojnu publiku.

Vijenac 751 - 752

751 - 752 - 15. prosinca 2022. | Arhiva

Klikni za povratak